Kvällens match mot Finland i Lag-EM bjöd som vanligt på spännande matcher. På första brädet visade Charlie (vit) prov på mycket bra läsförmåga i matchen mot Juri Kuronen 5D där han först lyckades omringa ett stort hörn och klara sig ur en mycket knivig situation med en semeai. Svart lyckades dock hota att döda vit på stor skala, men tack vare bra läsning så landade Charlie åter på fötterna genom att få till en fördelaktig ko som inte bara klarade livhanken på sig själv utan dessutom dödade ytterligare ett hörn för svart. Efter 164 drag gav Juri upp och Sverige fick en seger genom Charlie - väl spelat!

Tyvärr så gick det inte vägen på de andra brädena. Micaels match på fjärdebrädet blev jämn men slutade i 3.5 poängs övertag för Finlands Mikko Siukola. John hade bitvis ett bra parti som svart på andra brädet, men fick till slut se sig besegrad med 6.5 poäng av Finlands Juuso Nyyssönen. Peder hade tyvärr problem med sin uppkoppling och fick se sig slagen av klockan efter 107 drag. Möjligen såg partiet då aningen knepigt ut för Peder som spelade vit, men det var synd att han inte fick chansen att försöka komma tillbaka in i matchen. Vi får hoppas att Peder har internet med sig nästa gång det gäller. Totalt blev det alltså en vinst och tre förluster för Sverige mot Finland. Grattis Charlie och bra kämpat John, Peder och Micael!

Efter matcherna så gick Fredrik 6D igenom Charlie parti i detalj tillsammans med Charlie och intresserade åskådare på KGS. Dessa kommentarer finns inkluderade i Charlies parti nedan.

Bord 1: Juri Kuronen 5d mot Charlie Åkerblom 4d

Bord 2: Juuso Nyyssönen 5d mot John Karlsson 4d