Tisdagen den 24:e mars spelades den sjunde ronden i lag-EM säsong 2014/2015. Ryssland är ett av de starkaste lagen i ligan och var helt klart favoriter i matchen mot Sverige. Då vi möttes förra säsongen så vann Ryssland samtliga bräden. Kunde vi hoppas på iallafall en vinst denna gång?

Vid förstabrädet spelade för Sverige denna gång Charlie Åkerblom. Charlie är en av Sveriges absolut starkaste spelare och förtjänade, som många vet, i början av året den ärofulla graderingen 5 dan efter utmärkt spel i Jusandan 2015. Men, på andra sidan det virtuella brädet satt Ilya Shikshin. Ilya har sedan flera år varit en av Europas absoluta toppspelare och har t.ex. vunnit den stora turneringen i Europeiska Go-kongressen flera gånger. Ilya är fortfarande i storform och kan sedan den 8:e mars titulera sig 1 dan pro då han lyckades vinna en av de två platser som var priset i årets prokvalturnering i Pisa. Ergo: knepigt motstånd för Charlie. Men, skam den som ger sig på förhand! Charlie öppnade som svart med två 6-3 punkter medans Ilya spelade dubbel 4-4. Öppningen blev sedan en i stort sett fredlig uppdelning av brädet och efter knappt 30 drag så hade spelarna stark influens över en halva var. Ilya tog nu sats för att reducera Charlies område samtidigt som han byggde styrka i mitten i sente. Efter ca 100 drag så startade Charlie en ko som hotade att dela upp vit i två grupper. En sådan uppdelning hade nästan säkert gjort att många vita stenar fångats, men Ilya klarade sig ur knipan och lyckades säkra sina stenar genom att koppla. Svart hade dock fått några stenar på utsidan och försökte nu döda vit på stor skala i mitten. Det såg nära ut flera gånger, men tyvärr så hade svart svagheter i sin form som vit kunde utnyttja för att koppla även stenarna i mitten till säkert liv på en av kanterna. Nu såg det aningen svårt ut för svart - vit hade lyckats reducera svarts område på kanterna och det svart fått i utbyte i mitten var inte tillräckligt. Efter drygt 150 drag så Charlie beslutade sig för att försöka invadera vit på botten. Det fanns lite plats, men frågan var om det fanns så mycket aji att svart skulle kunna leva? Efter 180 drag så lyckades Ilya döda den svarta invasionen och Charlie gav då upp partiet. Bra kämpat ändå Charlie! Det var mycket spännande att se er spela - vi som har en bit kvar till 5d har mycket att lära från ett parti som detta.

På brädet två så mötte Klas Almroth ett annat ryskt proffs vid namn Alexander Dinerchtein, även han en av Europas absoluta toppspelare under lång tid. Alexander (svart) öppnade lågt och spelade inget av sina 14 första drag ovanför tredje linjen. Det såg ut som om svart var ute efter att spela på territorium redan från start. I utbyte fick vit influens, men att lyckas använda influens mot ett proffs kan vara en stor utmaning. Klas försökte isolera en stor svart grupp på kanten och tvinga ut den mot sina stenar i mitten. Tanken var nog god, och svart blev förvisso avskuren utan plats att skapa egna ögon, men i stridens hetta så lyckades svart isolera en vit grupp som i fångat skick mer än väl kunde tjäna som två ögon åt den jagade svarta gruppen. Vits position var nu extremt svår då potentialen i mitten var i stort sett förstörd. Så, efter drygt 100 drag så gav Klas upp partiet.

Vid bräde tre möttes Martin Li och Timur Sankin. Även om Timur inte är proffs så kan denna 6d vara nog så farlig. Martin (svart) spelade en låg kinesisk öppning som vit valde att kontra genom att direkt närma sig och sedan ta ett av svarts hörn i utbyte mot att ge svart influens mot mitten. Vit försökte reducera svarts influens, men Martin kämpade emot och en spännande fight utbröt i mitten där svart och vit försökte omringa varandra och hitta ögonform. Efter ca 120 drag så visade det sig att både svart och vit lyckades skapa ögon eller koppla till en levande grupp genom att fånga några stenar. Att vit klarade sig uten att förlora något stort i mitten var dock ett bakslag eftersom svarts influens då inte lyckats skapa så mycket som vi (publiken) hoppats. Svart beslutade att invadera vit på botten för att försöka reducera en stor del av vits territorium, ett liknande mål som det Charlie hade på förstabrädet. Tyvärr slutade denna invasion, precis som på förstabrädet, med att svart blev infångad och vit hade nu säkrat ett stort område. Svart försökte nu bygga något i mitten utifrån den influens som fanns kvar genom att utnyttja tvingande drag mot ett hörn. Ett litet tag såg det ut som att hela det vita hörnet skulle dö, men vit behöll lugnet och klarade sig levande genom en seki. Svart gjorde ett sista försök att bygga område i mitten, men vit lyckades ta sig in och förstöra en del av potentialen. Efter 202 spelade drag (kvällens längsta match) så fick även Martin se sig besegrad.

På fjärdebrädet så fick Jakob Bing möta Rysslands Andrey Kulkov (6d). Som femte drag så närmade sig Andrey (svart) på ett mycket vanligt sätt ett av hörnen, men en mycket ovanlig sekvens följde. Som kyuspelare var det mycket oklart vad, om något, av detta som var joseki men det såg ut som att Jakob skulle få influens mot båda sidor medans Andrey fick ett litet hörn och influens mot mitten. Jakob såg en chans att skära svart för att skapa svaga grupper i mitten, tog den, och en jakt började där båda spelarna försökte omringa varandra. Både svart och vit hade stora, svaga grupper och det gällde att vara försiktig. Efter 85 drag så lyckades dock svart på ett snyggt sätt skapa två ögon samtidigt som vit blev avskuren utan ögon - knepigt läge för Jakob. Vit försökte dock lyfta blicken och se om det gick att komma igen på resten av brädet - mycket fanns ännu kvar att spela om. Fortsättningen blev underhållande då en lång kedja av grupper var omslingrade utan tydliga ögon. Jakob var tvungen att döda något stort för att kompensera för den tunga starten, och var nära att fånga flera svarta grupper. Tyvärr så lyckades de slinka ur greppet och ibland istället fånga några vita stenar. Efter knappt 200 drag så insåg Jakob att han inte hade någon chans att ta ledningen och gav upp partiet.

Matchen mot Ryssland blev alltså underhållande, trots förlusterna, med fyra rätt olika matcher. SGF-filerna finns bifogade nedan. Tack Charlie, Klas, Martin och Jakob för att ni tog er an Ryssland denna gång!

Bräde 1: Charlie Åkerblom (svart) mot Ilya Shikshin (vit)

Download SGF

Bräde 2: Klas Almroth (vit) mot Alexander Dinerchtein (svart)

Download SGF