Årets Göteborg Open blev en mycket lyckad tillställning med hela 46 deltagare. Som vanligt spelades fem ronder med föreläsningar på fredag och lördagskvällarna. Detta år hade vi Guo Juan 5p (till vänster i bild) på besök från Amsterdam, och förutom föreläsningar så fanns hon till hands för att gå igenom partier och svara på frågor under turneringen. Mycket uppskattat! En av dem som tog chansen att få tips från Guo Juan var Micael Svensson (till höger i bild). Micael gjorde en mycket stark insats i turneringen och vann alla fem ronder i toppgruppen. Därmed var han klar segrare i turneringen, och fick, förutom den ärofulla förstaplatsen, också första tjing på att representera Sverige i Korean Prime Minister's Cup (KPMC) nästa år (2017). Och inte nog med det; de vunna matcherna i Göteborg Open innebär också att Micael har förtjänat graderingen 3 dan. Mycket starkt - grattis!

En annan spelare som förtjänar ett speciellt om nämnande är Anton Christenson. Anton graderades till 1 dan efter bra spel i Stockholm Open tidigare i år, men klättrar stadigt vidare uppåt. Efter mycket bra resultat i Göteborg Open så har Anton redan nu förtjänat graden 2 dan. Imponerande!

Vi från Göteborg var glada att så många kom till turneringen, det var roligt att organisera den och att höra att deltagarna verkade trivas. Vi hoppas att vi kan vara på samma ställe nästa år, troligen en helg i November enligt traditionen. Vi kan redan nu lova proffsbesök även nästa år - välkomna alla till Göteborg även 2017!