• Årsmöte 28 januari kl 20 på Discord

Styrelsen bjuder härmed in till ordinarie årsmöte i Svenska Goförbundet, den 28 januari kl 20 online på discord. Kallelsen finns på följande länk: https://docs.google.com/document/d/1nwg79tQ_xO_D43BYCJxi3iVpLd-La6B82vJz-vTkBJE/edit?usp=sharing

Välkomna alla!

• Sverige till A-ligan i lag-EM 2023/2024!

Efter en rafflande kvalmatch mot Österrike den 13 juni så har Sverige återigen tagit sig till den högsta A-ligan i Lag-EM! Totalt fem partier spelades och det blev seger med hela 4-1! Anton Silfver 2D spelade (och vann) sitt parti redan på tisdagen, och matchen kommenterades live av Charlie Åkerblom 5D på twitch. Mycket uppskattat! Anton tillbringade i sin tur tisdagskvällen på Twitch tillsammans med Anton Christenson 3D där de kommenterade de resterande fyra matcherna live. Det var mycket spännande och lärorikt att följa för oss som tittade. Erik Ouchterlony 4D var den ende som förlorade sitt parti, men här skall sägas att Erik låg rejält efter i midgame men envist jobbade sig tillbaka bit för bit och till slut bara förlorade med 4.5 poäng. En imponerande upphämtning!

Tack Anton S, Anton C och Charlie för era kommentarer under kvalmatcherna. Tack alla som spelat för Sverige under säsongen! Tack också kaptén Staffan Bäcklund, som oförtröttligt sett till att svenska spelare funnits på rätt plats (framför skärmen) vid rätt tid under hela säsongen. Mycket bra jobbat! Vi ser fram emot en lika stabil insats kommande säsong, då i A-ligan!

• Charlie Åkerblom 5D representerar Sverige i KPMC 2023

Det blir den regerande svenske mästaren Charlie Åkerblom 5D som representerar Sverige i den internationella tävlingen Korea Prime Minister Cup 2023. Tävlingen blir den 18 i ordningen och spelas 26 augusti till 1 september i staden Gwangju i Korea. Det är ju ett tag kvar, men förbundet önskar ändå Charlie all lycka till redan nu. Om någon är nyfiken så finns resultaten från tidigare upplagor av KPMC här

• Charlie Åkerblom 5D svensk mästare i Go 2023!

Helgen 20-21 maj spelades Svenska Mästerskapen i Göteborg. Göteborgs go-klubb arrangerade, och den regerande mästaren Charlie Åkerblom 5D (från Norrköping) försvarade sin titel och är alltså Svensk Mästare i Go även 2023. På andra plats kom Johan Berntsson 3D (från Göteborg) som endast förlorade mot Charlie. Tredjeplatsen blev delad mellan Harry Taari 4D (Göteborg) och Marc Stoehr 1K (Stockholm). Totalt deltog 22 spelare, från 20K till 5D, och fullständiga resultat finns här på EGD. På fredagskvällen innan turneringen arrangerades också något informellt "Blixt-SM", som vanns av Harry. Tack alla deltagare och arrangörer för en rolig helg! På bilden, från vänster: Marc, Charlie, Johan och Harry.

• Välkommen till årsmöte 2023-03-19

Styrelsen för Svenska Goförbundet bjuder härmed in till ordinarie årsmöte. Ordinarie årsmöte skall, efter beslut om stadgeändring på det extra årsmötet 2023-01-09, hållas senast i samband med SM.
    Tid:
    19 mars kl 20,
    Plats: Online via Discordservern “Svenska gospelare” som du når via https://discord.gg/KkM85hs.

Årsmötet kommer att diskutera de ärenden som enligt stadgarna skall tas upp på varje ordinarie årsmöte. Styrelsen ber alla som har övriga förslag att skicka in dessa till styrelsen@goforbundet.se senast den 12 mars (en vecka innan) så att vi hinner förbereda mötet ordentligt. Styrelsen har en motion om att införa ett styrdokument kallat Reglemente. Denna motion finns som bilaga till kallelsen. Vi föreslår att eventuella diskussioner om inför mötet (t.ex. om motioner) sker på Discord, i kanalen “contact-sgf”.

Mer info finns i kallelsen som du hittar här via Google docs.

• Lag EM 2022/2023 rond 4

På tisdag möter Sverige Tyskland i Lag-EM. Det är rond fyra av nio. Sveriges lag är starkast tänkbara:

Fredrik Blomback

Charlie Åkerblom

Erik Ouchterlony

Anton Silfver (som spelar sitt parti på måndag 16/1 kl. 20.00)

Partierna spelas på Pandanet goserver i Lag-EM-rummet.

Heja!

• Extra årsmöte 2023-01-09 kl 20

SGF styrelse kallar till ett extra årsmöte 2023-01-09 kl 20 på Discord. Syftet är att lägga till ordet "senast" i §5 i stadgarna, för när ordinarie årsmöte får hållas. En utförlig motivering finns i kallelsen som du når via länken https://docs.google.com/document/d/1CIzm4cEzG5A9CRLStEfQ8AHLPrIko3NS2apg25kLG04. Välkomna alla!

• Lag EM 2022/2023 rond 3

Nu på tisdag 13/12 möts Sverige och Belgien i rond tre av årets Lag-em. Matchen startar 20.00 och kan ses på goservern pandanet.

Förstabordet spelar redan på söndag 11/12 kl. 20.00.

Det svenska laget består av:

Fredrik Blomback (match söndag 20.00)

Charlie Åkerblom

Tiger Hillarp

Sixten Rosager

• "Fredda" första svenska 7D efter Grand Slam!

Fredda, Pavol, ArtemUnder helgens Grand Slam-turnering i Serbien lyckades Fredrik "Fredda" Blomback 6D upprepa sin succé från EM i somras genom att nå tredje plats i turneringen, efter Jonas Welticke 6D på första plats och Pavol Lisy 2p på andra plats. Fredda vann återigen mot etablerade europeiska toppspelare; först mot Lukas Podpera 7D och sedan mot Mateusz Surma 2p. I semifinalen lyckades Fredda inte rå på Pavol Lisy 2p, men vann sedan mot Artem Kachanovskyi 2p vid slaget om tredjeplatsen. Grand Slam är den turnering med störst prispott i Europa och lockar därmed de absolut starkaste spelarna. En tredjeplats där är verkligen imponerande! Dessutom lyckades Fredda i och med sina vinster i turneringen samla tillräckligt många GoR-poäng för att komma över den magiska gränsen 2650 i den europeiska godatabasen. Detta innebär att Fredda, som första svenska spelare någonsin, nu avancerat till 7D! Ett stort grattis!

Bild: Fredda (till vänster) under matchen mot Pavol (till höger) med Artem ståendes vid brädet. Screenshot från livestreamen på youtube från Grand Slam 2022.

• CEGO Grand Slam 2022

Just nu pågår den Europeiska proffstävlingen CEGO Grand Slam 2022 i Serbien. Det är 16 spelare som gör upp i en utslagstävling. Fredrik Blomback från Sverige har vunnit två matcher och spelar idag kl. 10.00 semifinal mot Pavol Lisy på ogs goserver.

Resultaten och lottningen finns här.