Hoppa till huvudinnehåll

Vita stenarGo är inte (ännu) allmänt känt i Sverige på samma sätt som t.ex. Schack. Det finns uppskattningsvis några hundra eller möjligen några tusen gospelare i Sverige. Majoriteten av dessa spelar då och då för nöjes skull, kanske på någon av de go-klubbar som finns runt om i landet, eller via någon app där man kan spela online eller mot en dator. Många gospelare går att nå via Facebook eller Discord (se kontaktsidan), och där går ofta att få svar på alla möjliga frågor kring spelet, från att hitta andra spelare nära där man bor till specifika tips på drag i olika situationer.

Varje år anordnas en handfull tävlingar i Sverige som är öppna för alla som vill delta. Dessa kallas turneringar och kommande turneringar visas i förbundets kalender. De flesta turneringar ordnas över en helg, med tre ronder på lördagen och två på söndagen. Eftersom det inte finns tid för alla att spela mot alla så får alla spelare en startpoäng baserat på deras uppskattade skicklighet. Den mest prestigefulla tävlingen i Sverige är de årligen återkommande Svenska Mästerskapen.

Att spela en turnering utomlands kan vara ett bra sätt att kombinera sitt intresse för go med en möjlighet att resa och besöka platser och människor utanför Sverige. Många tävlingar är öppna för vem som helst, medan vissa där du representerar Sverige som land kräver en speciell inbjudan eller godkännande via Svenska Goförbundet.